"Rozpowszechnianie się pseudonaukowych poglądów i opinii stanowi jedno z poważniejszych zagrożeń dla współczesnych społeczeństw. Pseudonaukowe poglądy i opinie kwestionują autorytet nauki i mogą prowadzić do istotnych szkód dla jednostek i społeczeństw. Dostrzegając te zagrożenia, Komitet Etyki w Nauce PAN przedkłada niniejsze stanowisko pod rozwagę pracowników naukowych, dydaktyków uczelni wyższych oraz szkół podstawowych i średnich, a także instytucji sprawujących pieczę nad edukacją oraz ogółu społeczeństwa. Stanowisko charakteryzuje pseudonaukę, identyfikuje jej główne przyczyny i przejawy, a także omawia jej kluczowe aspekty etyczne. Zawiera też rekomendacje etyczne adresowane do ludzi i instytucji nauki dotyczące reagowania na to niepokojące zjawisko."
http://www.ken.pan.pl/images/KomitetEtyki_StanowiskoPseudonauka_Internet_29022020.pdf
Stanowisku towarzyszą 3 dokumenty:
- Załącznik nr 1: Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych - informacja dla środowisk naukowych http://www.ken.pan.pl/images/KomitetEtyki_StanowiskoPseudonauka_Zalacznik_1_Internet_29022020.pdf
- Załącznik nr 2 Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych - informacja dla dziennikarek i dziennikarzy http://www.ken.pan.pl/images/KomitetEtyki_StanowiskoPseudonauka_Zalacznik_2_Internet_29022020.pdf
- Zdanie odrębne do Stanowiska Komitetu Etyki w Nauce Polskiej Akademii Nauk „Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych” http://www.ken.pan.pl/images/Zdanie_odrebne_do_Stanowiska_Komitetu_Etyki_w_Nauce_Polskiej_Akademii_Nauk.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz