sobota, 14 marca 2020

Stanowisko KOMITETU ETYKI W NAUCE POLSKIEJ AKADEMII NAUK

W dniu 24 lutego 2020 roku KEN przyjął stanowisko "Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych". Pisze tam między innymi:
"Rozpowszechnianie się pseudonaukowych poglądów i opinii stanowi jedno z poważniejszych zagrożeń dla współczesnych społeczeństw. Pseudonaukowe poglądy i opinie kwestionują autorytet nauki i mogą prowadzić do istotnych szkód dla jednostek i społeczeństw. Dostrzegając te zagrożenia, Komitet Etyki w Nauce PAN przedkłada niniejsze stanowisko pod rozwagę pracowników naukowych, dydaktyków uczelni wyższych oraz szkół podstawowych i średnich, a także instytucji sprawujących pieczę nad edukacją oraz  ogółu  społeczeństwa.  Stanowisko  charakteryzuje  pseudonaukę,  identyfikuje  jej główne przyczyny i przejawy, a także omawia jej kluczowe aspekty etyczne. Zawiera też rekomendacje etyczne adresowane do ludzi i instytucji nauki dotyczące reagowania na to niepokojące zjawisko."
http://www.ken.pan.pl/images/KomitetEtyki_StanowiskoPseudonauka_Internet_29022020.pdf

Stanowisku towarzyszą 3 dokumenty:

  1. Załącznik nr 1: Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych - informacja dla środowisk naukowych   http://www.ken.pan.pl/images/KomitetEtyki_StanowiskoPseudonauka_Zalacznik_1_Internet_29022020.pdf
  2. Załącznik nr 2 Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych - informacja dla dziennikarek i dziennikarzy http://www.ken.pan.pl/images/KomitetEtyki_StanowiskoPseudonauka_Zalacznik_2_Internet_29022020.pdf
  3. Zdanie odrębne do Stanowiska Komitetu Etyki w Nauce Polskiej Akademii Nauk „Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych” http://www.ken.pan.pl/images/Zdanie_odrebne_do_Stanowiska_Komitetu_Etyki_w_Nauce_Polskiej_Akademii_Nauk.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz